תוכן העניינים
15 ביולי 2010 / מאת רבי אינטראקטיב

תיבות הפרופיל בפייסבוק נעלמות


פייסבוק ממשיכה להרגיז את המפתחים עם הסרתם של תיבות הפרופיל בעמוד הקיר, תוכלו גם לומר ולטעון שהמדיניות הזו נובעת לצרכיו של המשתמש הפרטי במדיה החברתית, אך בפוסט זה נסקור את השינויים בקצרה ונביא את היתרונות של המשתמש הפרטי בתיבות הפרופיל שפייסבוק החליטו להסיר.

אז אם אתם לא מקהילת המפתחים של פייסבוק ואינכם מבינים מה הם בכלל תיבות הפרופיל הללו, נסביר תחילה: תיבות הפרופיל הינם סוג של לשוניות / טאבים בדיוק כמו כל לשונית סטנדרטית המופיעה לכל משתמש בעמוד הפרופיל שלו ומאפשרת לגולש לדפדף בין תמונות, וידיאו, קיר וכדומה, תיבות אלו שונות מלשוניות רגילות בכך שהן מופיעות בצד הפרופיל של המשתמש וגם בעמודים הבסיסים של פייסבוק כמו עמוד הקיר WALL ועמוד הINFO - פרטי המשתמש.

מה טוב בתיבות האלו? נתמקד כעת בצד של המפתחים, משווקים, בעלי מותגים ועסקים המעוניינים לבצע שיווק בעזרת עמודי פייסבוק ופרופילים שונים, לאנשים אלו תיבות הפרופיל הן כלי חשוב ביותר לאחר הלשוניות הסטנדרטיות, בעזרת התיבות האלו יכולים המפתחים להוסיף לעמוד כפתורים, טפסים, תמונות וכל אלמנט שיווקי אשר אמור להפנות לעמודים שונים ברחבי הרשת או בתוך פייסבוק בפרט, תיבות אלו בולטות ומופיעות על גבי הקיר עצמו, הרי שזהו העמוד שנצפה הכי הרבה בפרופיל משתמש ובעמודי פייסבוק. אז למה להסיר אותם ? ככל הנראה, על פי ספקולציות שונות, במסגרת השינויים הרבים שתכננה פיסיבוק לבצע, זהו אחד מהשינויים שמטרתם להסדיר ולאפשר לגולש, למשתמש פייסבוק גלישה נעימה יותר ללא תכנים שיווקים, ללא תכנים ללא דרישה והקלקה של הגולש, מבחינת הנהלת פייסבוק לתת לגולש את העמוד הסטנדרטי של פייסבוק ללא תכנים ותוספות נוספות לדוגמא עמוד הקיר ללא שום מידע נוסף אלא רק עם התכנים הסטנדרטים שפייסבוק מאפשרים באותו עמוד. אנו דווקא סקפטים לגבי המטרות של פייסבוק ואף נראה כאילו יש כאן סוג של סינדול המפתחים והמשווקים בפייסבוק - "רוצים כפתורים? רוצים באנרים? רוצים מודעות? - שלמו כסף!", כלומר יש כאן סוג של הכנעה של פייסבוק כלפי המפתחים עצמם לשימוש במודעות, זהו אחד מהשינויים הרבים שמבצעת פייסבוק על מנת להגדיל את קצב המודעות והבאנרים בתוך פייסבוק ואנו רואים בזה כהליך שנובע משיקול כלכלי ועסקי לחלוטין ולא לטובתו של הגולש.

איך זה משפיע על המשתמשים הפרטיים? אז אנחנו חוזרים חזרה למטרה של פייסבוק במהלך והרעיון בו לטענתם בו הוא משפר חווית הגלישה באתר של המשתמש הסטנדרטי, אך בפועל גם משתמשים רבים נפגעים מהמהלך כאשר הינם משתמשים באפליקציות שונות ומוסיפים לעמוד הפרופיל האישי שלהם תיבות פרופיל שונות של אותם אפליקציות, לעיתים תיבות הפרופיל העלו מכילות עדכונים שונים בעזרת האפליקציה אשר מעניינות את המשתמש, תיבות קישוריות כאלו ואחרות, נגנים ושלל האפליקציות השונות של פייסבוק בהם הגולש משתמש בהם בפייסבוק כאשר תיבות הפרופיל השונות עוזרות לו ומאפשרות סוג של קיצורי דרך בעמוד הפרופיל ואף הצגה לעולם כולו תכנים מסוימים לגולשים השונים אשר צופים לו בפרופיל האישי. אם נבחן את נקודת המבט של הגולש מול תוכן שיווקי במדיה החברתית פייסבוק -  הרי תוכן שיווקי מופיע במודעות, בבאנרים בצדדים ולאט לאט נכנס למקומות נוספים בתוך פייסבוק גם ללא הקלקה של המשתמש וכניסה לעמודים עם לשוניות, כלומר בכל אופן הגולש נחשף לתוכן שיווקי תוך כדי פעילות בסיסית בפייסבוק לכן תיבות הפרופיל הפרסומיות הם לא מה שבאמת ישפיע על חווית הגלישה של המשתמש.

סטטוס נכון לעכשיו: נכון לרגע כתיבת הפוסט, תיבות הפרופיל קיימות, פייסבוק העלימו אותם לכמה שעות ביומיים האחרונים והיום בבוקר חזרו כולם לפעילות, למרות זאת אין מקום לשמחה אצל המפתחים, פייסבוק הודיעה שלא ניתן להתקין קוביות פרופיל חדשות ושכלל הקוביות יוסרו במהלך החודש הקרוב.

מה לגבי הטענה בה נאמר שבעמודים עסקיים עדיין יהיה ניתן לשלב תיבות פרופיל? הטענה איננה נכונה, הופצה שמועה למרות ה-ROADMAP של פייסבוק בה הודיעה פייסבוק כבר מראש על השינוי שיחול בכלל הפרופילים הן פרופילים אישיים והן בעמודי פייסבוק עסקיים, נכון לעכשיו על פי המידע ששיחררה פייסבוק גם מעמודי פייסבוק יוסרו התיבות.

למרות כל זאת, אנו מודעים ורגילים כבר לשינויים התכופים של הנהלת פייסבוק, פייסבוק בעבר החליטו החלטות רבות וחזרו בהם לאחר לחץ רב של מפתחים ומשתמשים, לחץ זה מתקיים גם ברגעים אלו ממש כאשר מאות מפתחים מהעולם כותבים בפורום המפתחים את מחאתם על המהלך הזה 

זכויות היוצרים על התכנים באתר שמורות ל־rabbi interactive agency, ניתן להשתמש בחומרים אלו
רק בצירוף קישור לעמוד הכולל את המאמר המקורי
Rabbi Interactive Agency LTD 2004-2024 ©