תוכן העניינים

ככל שהזמן חולף וחברות בניית האתרים וקידום האתרים לומדים את התנהגותו של רובוט הסריקה של מנוע החיפוש גוגל השתנה סגנון ואורך בניית האתרים, לאחר תקופה ארוכה בה השקיעו חברות בניית אתרים באתר יפה הכולל אלמנטים מרשימים במיוחד המשולבים בדרך כלל בפלאש, אנימציות ושילוב וידיאו עם התפתחותו, בדרך כלל אתרים תדמיתיים היו מכילים מינימום טקסטים ורובה של ההשקעה הופנתה לעיצוב ולויזואליות של האתר.

אז מה בעצם השתנה? השלב הראשוני של ההתפתחות הטכנולוגית הביא למצב בו כל בעל עסק מבין שיש לו צורך באתר אינטרנט לעסק, היום לא רק שהתובנות של בעלי עסקים לגבי האינטרנט הן חזקות אלא גם כל בעל עסק כבר יודע שאתר אינטרנט יפה ומושך לא מספק, הרי איך יגיעו לאתר?

האתר יכול להיות מדהים בעיצובו, אך ללא גולשים, אם נשווה זאת לחיים האמיתיים ונצא מהקופסה הוירטואלית נוכל לדמה זאת לחנות בגדים למשל, המכילה בגדים מדהימים ומיוחדים, אך אם לא יגיעו לחנות אנשים ולקוחות שירכשו את הבגדים אין טעם ליופי של הבגדים, בדיוק כך גם באינטרנט, היום הדגש על עיצוב אתר ברמה גבוהה ירד בכמה רמות למטה ועקף אותו הדגש על בניית אתר נכון ומתאים למנועי החיפוש, בניית אתר הנוח לקידום ובניית אתר בתקן העולמי w3c .

כיום חברות בניית האתרים מעסיקות מעצבי אתרים ברמה נמוכה יותר מבשנים קודמות, המעצבים הנחשבים היום הם אלו המעצבים אתרים עם עיצוב פשוט ונוח לחיתוך וקריאה של מנועי החיפוש, נתקלתי אפילו בחברות שהליך עיצוב האתר הוא הליך סופי, כלומר, רק לאחר כתיבת קוד התכנות של אתר האינטרנט מוסיפים את העיצוב.

אם נסתכל על השינוי החל נוכל להבחין קודם כל באתרים העסקיים הלא הם אתרי תדמית אשר התחילו כאתרים המעוצבים ברמה גבוהה, אתרים ללא הרבה טקסט המושכים והנעימים לעין. היום האתרים התדמיתיים החדשים מלאים בתוכן טקסטואלי, מכילים אין ספור מאמרים ונראים כמו האתרים הפשוטים ביותר, שלא נדבר על הגלילה באתרים שמרוב תוכן הגלגלת עובדת שעות נוספות והאתרים הפכו להיות ארוכים למראה. אפילו אתרי חברות בניית ועיצוב האתרים שהיו האתרים היפים ביותר באינטרנט השתנו.

אם נסתכל על אתרי האינטרנט של מעצבי האינטרנט הגדולים בעולם והמצליחים ביותר נקבל בדרך כלל עמוד לבן עם המון טקסט, תפריט עליון פשוט שחוזר על עצמו בכל העמודים ואולי שילוב של אלמנטים בודדים המנסים לשמור על סגנון עיצוב כלשהו. אז אכן המגמה השתנתה, העיצוב חשוב אבל קודם כל הקוד והתוכן, הקידום, היום כולם רוצים להיות ראשונים במנועי החיפוש, בכל מונח בכל אפשרות, היום המיקומים בגוגל הפכו לסמל סטאטוס כלשהו לא רק תחת הרשת הוירטואלית אלא גם במציאות, בעל עסק גדול שנעקף במונח החיפוש שלו ע"י עסק קטן יותר ישקיע רבות כדי לעקוף ולהיות ראשון בדירוג וזה לא בגלל הלקוחות, כיוון שלקוחות לעסק גדול ומצליח יהיו גם אם הוא לא ממוקם בעמוד הראשון בגוגל, אלא רק בגלל הכבוד והאגו לו זוכים העסקים הראשונים במנועי החיפוש ובגוגל בפרט, כבוד מיותר שלפעמים לא באמת מגיע. אז מה עושים כדי לשמור על אתר תקין ונוח לקידום תוך שמירה על עיצוב מרשים?

בתור מעצב המחפש תמיד להפתיע ולהעביר תחושות דרך העיצוב אני די סולד מהמצב הקיים, אתרי אינטרנט המקודמים ביותר במנועי החיפוש נראים בדרך כלל לא טוב! אז מה כן אפשר לעשות בשביל לא לאבד את היופי של האתר וגם לשמור על נוחות הקידום? קודם כל אפשר לעשות הרבה, אך רוב חברות בניית האתרים מחפשות בדרך כלל את הפשוט והקל יותר בשבילם, וגם הלקוחות בדרך כלל לא מוכנים להשקיע (קיבלו הצעה זולה יותר בחברה מתחרה).

לא אתאר כאן את כל הליך בניית האתר מהתחלתו לסופו אך אפרט כמה דגשים שלדעתי האישית אסור לוותר עליהם, קודם כל למרות כל מה שקראתם במאמר הזה עד כה, אסור לוותר על העיצוב, דעתי האישית היא שאתר יכול להיות הראשון במונח החיפוש של העסק אבל אם האתר נראה לא טוב הגולש לא יהפוך ללקוח אף פעם ותוך פחות מכמה שניות ילחץ על האיקס העליון בצידי המסך ויסגור את האתר, לכן קודם כל בהליך בניית האתר יש לבצע את הליך הראשוני של בדיקת קהל היעד, הגדרת קונספט גרפי, סקיצות וכיוצא בזה, לאחר שיש לנו כבר עיצוב מרהיב לאתר אנו נמקסם את היכולת שלנו תוך מינימום פגיעה ברובוט החיפוש, קודם כל נדאג שחיתוך העיצוב לאתר אינטרנט יהיה פשוט ביותר ללא טבלאות בקוד ונדאג שכל הקודים המתייחסים לצבעים, מיקומים, גדלים ועיצוב כלשהו יכנסו לקבצי CSS נפרדים שלא יפריעו לקוד האתר, ניקח את החלקים ללא התוכן ונשלב שם את סרטוני הפלאש ואת האנימציות שיאפשרו לאתר להראות חי, ואומנם נכניס הרבה תוכן אך נשתדל להכניס תוכן נכון למונחי החיפוש ובמידה, הרבה תוכן באתר אינטרנט לפעמים גורם לפעולה ההפוכה, המון מילות חיבור כמו "ו" "כמו" וכדומה הופכת להיות המילים המשמעותיות בתוכן ופוגעות בקידום וגם שכפול של מונחי החיפוש בכל משפטים פוגעים ברובוטים שמבינים שהטקסט הזה כאן רק בשבילם, לכן להכניס טקסט אך באופן נורמאלי ועדין ללא הגזמות מיותרות שרק פוגעות בהליך קידום אתר האינטרנט. לסיכום, המסר הוא לשמור על העיצוב, אסור לאבד אותו ועם קצת יותר השקעה אפשר ליצור אתר אינטרנט שמעוצב ברמה גבוהה ויפה תוך שמירה על קוד תקין ונוח לקידום אתר.

לפני סיום משהו שמצליח להרתיח אותי בכל פעם מחדש, רוב הציבור שרצה לבנות אתר או ניגש לזה בדרך כלשהי תמיד שמע את המשפט "אסור לבנות אתר בפלאש, גוגל לא אוהב את זה" , המשפט הזה הוא אולי המכשול הראשון שלכם, קודם כל מותר לבנות אתרים משולבי פלאש, צריך לדעת איך לעשות את זה, בגוגל לא רק שלא טענו שהרובוט שלהם לא אוהב פלאש אלא אפילו עד היום מנסים לפתח רובוטים שידעו לקראו את הטכנולוגיה הזאת. לכן, כן צריך לדעת להשתמש בפלאש באתר האינטרנט, כן צריך לשלב פלאש, אך צריך לדעת איך ואיפה, כמובן לא מדובר על להכניס טקסטים בפלאש, אך אלמנטים של פלאש היום הם הפרי העיצוב של האינטרנט.  

זכויות היוצרים על התכנים באתר שמורות ל־rabbi interactive agency, ניתן להשתמש בחומרים אלו
רק בצירוף קישור לעמוד הכולל את המאמר המקורי
Rabbi Interactive Agency LTD 2004-2024 ©