LIKE משתלט על הרשת">
תוכן העניינים
23 באפריל 2010 / מאת גיל רבי

כפתור LIKE משתלט על הרשת


כפתור ה- "לייק / אהבתי" של פייסבוק הולך להשתלט על רשת האינטרנט, הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק הכריזה בכנס המפתחים על שינוי שיטת פייסבוק קונקט והשקה של "הגרף הפתוח", האם הטוקבקים מאבדים את האנונימיות ? עשינו לכם קצת סדר בבלאגן.

אז מה זה הגרף הפתוח של פייסבוק? הגרף הפתוח בא במקום הפלטפורמה בה השתמשו עד היום מתפתחים ואתרים לחיבור ישיר מול הפייסבוק, שיטת החיבור נקראה פייסבוק קונקט, שיטה אשר קיבלה ביקורות רבים ותלונות מצד מפתחים על הקושי והמוגבלויות בשימוש בשיטה הזו. הגרף הפתוח הינה פלטפורמה חדישה ומתקדמת, אם נבחר לסקר אותה קודם כל מהצד של המפתחים, נוכל לגלות שהחבר'ה בפייסבוק קיבלו את ההערות הרבות של המפתחים, כעת הגרף הפתוח מאפשר אינטגרציה ויכולות חיבור מלאות בין אתרים חיצוניים ובין הרשת החברתית פייסבוק.

השיטה מאפשרת למפתח, לבעלי אתרים ולחברות פרסום גישה ליותר מידע על משתמשי פייסבוק. שימוש בגרף הפתוח בצורה נכונה באתר אינטרנט יוכל להקנות למנהל האתר סטטיסטיקה על תנועת גולשיו המחוברים לפייסבוק, מי הם בדיוק תוך צפייה בפורפילים המשתמשים (כמובן בתנאי שהם אינם חסומים כפרופיל פרטי), גישה לתיבת האימייל של המשתמשים ואף משיכת נתונים נוספים מתוך פרטי המשתמש.

איך זה ישפיע על אתרי האינטרנט? קודם כל, תופעה שנוכל לראות אותה כמתפשטת וגוברת הינה כפתור LIKE או בעברית כפתור "אהבתי" אשר יתווסף לכל כתבה או לכל עמוד תוכן, לחיצה על הכפתור תגרור מן שיתוף של העמוד בפרופיל המשתמש על קיר הפייסבוק שלו והכיתוב "אהבתי" ...

ככל הנראה, בשל הפשטות בתוספת הכפתור, כפתור הלייק יכנס כמעט לכל אתר ולכל עמוד אינטרנט פשוט, נוכל לראות אותו בכל מקום, גם פייסבוק הינה מרוויחה מכך שהפלטפורמה שלה תשולב באתרי אינטרנט רבים וגם בעלי האתרים ירוויחו מכך שיתוף ואפשרות להגיע לגולשים רבים יותר דרך הרשת עצמה. אופציה נוספת שכבר ניתן לראות אותה בעמוד כתבה זה, הינה אופציית התגובות, הטוקבקים באתרי האינטרנט.

אם תרדו לתחתית עמוד זה תוכלו לראות מערך תגובות משולב פייסבוק הנראה בדיוק כמו קיר פייסבוק רגיל, לכל כתבה ישנו ID/ מספר סידורי המאפשר קיר ומערך תגובות משלו, בעלי האתרים יכולים לבחור האם להשאיר את אופציית תגובה אנונימית פעילה או רק משתמשים רשומים בפייסבוק עם פרופיל יוכלו לכתוב תגובה.

מסתמן, שאתרי אינטרנט רבים יהפכו את עורן וישלבו מערך תגובות משולב פייסבוק, דבר אשר גורר תגובה + שיתוף של התגובה ברשת החברתית, במידה ומשתמש בחר לכתוב תגובה, תגובתו תשורשר בתוך הקיר שלו בפייסבוק וחבריו יוכלו לצפות בה יחד עם הלינק הישיר לעמוד בו נכתבה התגובה.

האם הטוקבקים מאבדים את האנונימיות ? עניין נוסף וחשוב בנושא הטוקבקים והתגובות המשולבת פייסבוק, הינו פרטיות התגובות, ככל הנראה המגמה של אתרי התוכן הינה לא לאפשר תגובות אנונימיות, כידוע תגובות אלו גרמו להרבה תביעות ונושאים משפטים, אתרי האינטרנט הגדולים חיובו לפקח על התגובות המתפרסמות באתר אך עם זאת אחריות התגובה עצמה על הגולש אשר כותב את הטוקבק / תגובה. עד כה, באתר CNN כבר שולב נושא הטוקבקים המשולבים בקיר הפייסבוק, גם באתר נענע הישראלי שילבו כבר את כפתור ה LIKE - "אהבתי". אה, כן, גם אנחנו כבר שילבנו זאת...

אז מהי מידת ההשפעה על הגולשים ומה צריך לדעת לפני שלוחצים לייק / אהבתי. המטרה העיקרית של פייסבוק בשינוי השיטה היא להשאיר את הגולשים כביכול תמיד מחוברים לפלטפורמה של פייסבוק, גם אם נכנסתם לאתר חדשות על מנת להתעדכן, אתם עדיין מחוברים לרשת החברתית, באפשרותכם מתוך האתר לשתף מידע, לכתוב תגובות ולשחרר לחברים שלכם מידע מתוך אותו אתר אינטרנט / אותו עמוד בו אתם נמצאים.

עד כה השינוי הזה נחמד עבור הגולשים ומאפשר להם יותר מהרשת החברתית,  אך מה בנוגע לפרטיות הגולשים? פרטיות הגולשים נפגעת, שלא נגיד שהיא אף נרמסת עם השינוי, כל עוד גולש האינטרנט נכנס לאתר כאשר הוא מחובר לפייסבוק, בעל האתר שואב עליו נתונים באופן אוטמאטי, מי הוא אותו גולש, מה הם התחביבים שלו ותחום עיסקו ומאפשר לו משיכה של פריטים מתוך פרופיל המשתמש הציבורי שלו בפייסבוק.

אז איך נמנעים מזה? קודם כל, להקפיד אילו נתונים אנו רוצים לשתף עם העולם ואילו נתונים אנו מעוניינים שרק חברינו בפייסבוק יוכלו לראות, לכן יש להכנס להגדרות הפרטיות באתר ולבצע סינון של התכנים והפרטים אותם אנו לא רוצים לשתף, בפעולה זו אנו ניצור פרופיל ציבורי ופרופיל פרטי, הפורפיל הציבורי אותו יוכלו לראות בעלי האתרים יכלול את התכנים אשר אתם תחליטו שאתם מעוניינים להציג.

אל תמהרו ללחוץ לייק - אומנם הכפתור "אהבתי" מזמין, אך כל אחד ממכם צריך לקחת בחשבון שבלחיצה על הכפתור הוא מכניס את עצמו למאגר בעמוד של כל אותם המשתמשים שביצעו לחיצה או לחילופין אהבו את התוכן של העמוד / מוצר וכדומה... גם במידה והפרופיל הציבורי שלכם מכיל מינימום פרטים, עדיין יוכלו לראות המשתמשים השונים אם הנך משויך לעמוד כזה או אחר בו ביצעת לחיצה על כפתור "אהבתי". נמשיך לעקוב ולעדכן בנושא 

זכויות היוצרים על התכנים באתר שמורות ל־rabbi interactive agency, ניתן להשתמש בחומרים אלו
רק בצירוף קישור לעמוד הכולל את המאמר המקורי
Rabbi Interactive Agency 2004-2017 © 077-400-6919 office@rabbi.co.il פייסבוק +Google מפת אתר english