למרות שהטכנולוגיה ישנה, לא כולם מכירים עדיין את QR CODES ושואלים את עצמם מה זה כל הברקודים המוזרים האלו שצצים להם במקומות שונים? בפוסט זה אסקור בקצרה ואסביר את משמעות הברקודים והשימושים שלהם, מה הם באמת עושים ולמה דווקא עכשיו? אה כן, ואיך הכל מתקשר לפייסבוק... לפני שנסקור את נושא הברקודים החדשים נלך קצת להיסטוריה, ברקוד על פי שמו העברי הוא קוד המצויר ובנוי בדרך כלל מקווים ובאמצעות עינית מתאימה או קורא ברקודים ניתן לקרוא את התוכן הטמון בו.
הברקוד הראשון פותח ע"י חברת IBM בשנת 1971 ופותחה למטרת קריאה אוטומטית של תווית מוצר וייעול עבודה במצבים של צורך לביצוע מספר קריאות. אנו, באופן טבעי מכירים את הברקודים בשימוש בחנויות ומרכזי קניות, סופרמרקט וכדומה ככלי להעברת המוצרים וזיהוי מחיר המוצר וסוג המוצר בקופה.
מאז פיתוח הברקוד הבסיסי של IBM, פותחו להם סוגי ברקודים שונים וכעת בפוסט זה נתמקד בברקוד מסוג QR אשר הומצא בשנת 2004 ע"י חברת ייצור רכבים. את סוג הברקודים QR ניתן להבחין ע"י 3 ריבועים בפינות. ברקוד קוד מסוג QR נחשב כשייך למשפחת הברקודים ה-דו מימדיים.
אז מה בעצם חדש ולמה זה התעורר רק עכשיו? קודם כל חשוב להדגיש פרט חשוב, במקומות שונים בעולם הברקוד QR נמצא בשימושים רבים כבר מספר שנים לצרכים מגוונים ורבים, כעת בשנה האחרונה עם התקדמותם והתפתחותם של הסמארטפונים, הטלפונים הסלולריים ומחשבי הלוח(טאבלטים) נוספו לברקודים אלו שימושים נוספים מלבד זיהוי מוצרים בחנויות מסחריות. גם מערכת אנדרואיד של גוגל, גם אייפון של אפל ואף מערכת ההפעלה הישנה של נוקיה מסוג סימביאן מכילים קורא ברקודים מסוג QR ומבצעים שימוש במצלמת המכשיר לקריאה ופענוח הברקוד כאשר המכשירים החדשים מגיעים עם קורא ברקודים(אפליקציה) "בילט-אין" במכשיר.
אז מה בעצם אפשר לעשות עם זה? ומה הברקוד יכול להכיל? במידה וקראתם עד כה את הפוסט – בטח כבר הצלחתם להבין את משמעותו וכוחו של QR CODES, למרות זאת אנסה להעביר בפוסט זה כמה דוגמאות ושימושים קיימים כבר ברחבי הגלובוס. QR CODES יכול להכיל בתוך תמונת הקוד והקווים עד כ- 4300 תווים ואותיות, מספרי טלפון, כתובות URL וקישורים, כרטיס אישי ועוד... כרטיס ביקור VCARD - כרטיס ביקור המכיל פרטים מלאים אודות איש קשר- טלפון, שם, אימייל, כתובת וכל פרט נוסף.
קריאת הברקוד ע"י המכשיר סלולרי תאפשר שמירה בלחיצת כפתור של איש הקשר אל תוך רשימת אנשי הקשר במכשיר. שילוב באתרי אינטרנט- שילוב הברקוד באתרי אינטרנט וברחבי הרשת כאשר העברת הברקוד במכשיר הנייד תאפשר שמירה של הקישור או פתיחתו בצורה מהירה במכשיר הסלולארי. בפרסום במדיה הכתובה / דפוס : כמה פעמים ראינו פרסום של אתר אינטרנט או לינק כלשהו במודעת פרסום? מי באמת העתיק את הלינק ממודעת הפרסום והכניס אותו בדפדפן? כעת זאת אחת הדרכים המהירות ביותר לפרסום אינטראקטיבי יותר ומזמין יותר, העברת הברקוד במכשיר הנייד תפתח בצורה מהירה את הקישור בדפדפן במכשיר הנייד.
החיבור בין "אופליין" ל-"אונליין": שימוש בברקוד והטמעתו במקומות ציבוריים כחלק מקמפיין פרסום, על גבי שילוט חוצות, אוטובוסים, אריזות, רכבת וכל מקום ציבורי אחר. אנסה להתמקד בדוגמא ספציפית הקיימת כבר בהצלחה רבה במספר מקומות כאשר חברות נדל"ן ותיווך משלבות בשלטי מכירת נכס כלשהו ברקוד מסוג QR, העברת הברקוד ופענוחו מציגה את פרטי הכנס, תמונות הכנס מבפנים, מחיר הנכס ואופציות ליצירת קשר ולרכישת הנכס.
גם שימוש בברקודים באביזרי אופנה ובגדים החל בעולם וביפן בפרט שם נושא הברקודים מפותח מאוד כאשר ישנם חנויות המייצרות עבורך בעלות מינימאלית חולצה משולבת ברקוד כאשר הלקוח בוחר את תוכן הברקוד באופן ייחודי עבורו. התממשקות לפייסבוק: גם אנו בחברתנו השתמשנו כבר מספר פעמים בשילוב טכנולוגיית הברקודים תחת קמפיינים פרסומיים שונים כאשר שילבנו ברקוד QR אשר מסוגל לכתוב על קיר המשתמש בפייסבוק, שילוב תמונה שנקבעה מראש על ידנו על קיר המשתמש ועוד..
לצורך הדגמה, לרשת מסעדות - בכל סניף מודפס ברקוד על גבי תפריט המסעדה. אורחי המסעדה אשר מעבירים את הברקוד ומפענחים אותו זוכים להנחה כלשהי במסעדה ותוך כדי מתפרסם על קיר המשתמש בפייסבוק תוכן שיווקי בנוסח "איזה X הזמנתי עכשיו במסעדת X". אנו ב-רבי אינטראקטיב מסוגלים לייצר טכנולוגית כל צורך והתממשקות בין חיבור ושימוש בברקודים מסוגים שונים המחוברים למכשירים ניידים תוך התממשקות וחיבור לפייסבוק ולאלמנטים נוספים ורבים. לקריאה מעמיקה בנושא התממשקות ברקודים מסוג QR לפייסבוק ויכולות:
לייק בעזרת ברקוד בסלולרמה העתיד צופן לנו בנושא הברקודים? כולנו משתדרגים, מחליפים מכשירים ניידים, רוכשים מחשבי לוח ומתקדמים יחד עם הטכנולוגיה. בעולם נושא הברקודים נחשב יחסית למפותח כאשר בעלי העסקים וחברות הפרסום משתמשות באופן קבוע וברור בשימוש ובשילוב בברקודים תוך התממשקויות שונות ושימוש בברקודים בצורות שונות.
למרות זאת בארצנו הקטנה והחביבה השימוש בברקודים קטן יחסית ונדמה כי רק כעת מתחיל לתפוס תאוצה עם מכירת הטאבלטים ומחשבי הלוח, שדרוג מערכות ההפעלה ומכשירי הסלולר, כל זאת כמובן יחד עם הבנה של משרדי הפרסום, אנשי האינטראקטיב והתוכן את הטכנולוגיה ויכולות השימוש. לסיכום, ה- QR CODE משמש כקשר מיידי בין העולם הפיזי לבין העולם הדיגיטלי ללא צורך בהעתקה ובהקלדה של תוכן כלשהו או קישור אינטרנט כלשהו.
האם כל הברקודים נראים זהים? למרות שבלוניות הקווים בברקוד QR ניתן לייצר בשיטות שונות ברקודים ייחודים המכילים לוגו, תמונות וצורות. היתרון הגדול של הברקוד הוא בעצם הקורא והמפענח של תוכן הברקוד אשר מסוגל לפענח ברקוד מעוות או מכיל בנוסף לברקוד ציורים ותוספות שנוספו על גבי הברקוד ♦